ماهیت فقهی و حقوقی معامله با خود در اسلام
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده مجید آرانی
- استاد راهنما سیدعلی پورمنوچهری امراله نیکومنش
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
قرارداد یامعامله با خود یک وضعیت حقوقی است و زمانی ایجادمی شود که یک شخص با دو عنوان تواماً و با نقش دو گانه اقدام به انجام یک عمل حقوقی بنماید . در مورد ماهیت این نهاد حقوقی بین فقهای امامیه و حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد ، برخی آن را ایقاع وبرخی عقد می دانند . همچنین فقها و حقوق دانان در وجود خیار مجلس و خیار تاخیر ثمن در این نهاد حقوقی اختلاف نظر دارند ، اما برفرض اینکه قائل به وجودخیار مجلس در آن باشیم ، زمان زوال این خیار زمانی است که نمایندگی پایان می یابد . در نظام حقوقی ما ولی قهری از انجام معامله با خود ممنوع نمی باشد اما قیم و امین دارای چنین ممنوعیتی به صورت مطلق می باشند . حق العمل کار نیز فقط در موارد مذکور در ماده 373 قانون تجارت مجاز به چنین کاری می باشد و در غیر این موارد نمی تواند خود را طرف عقدی قرار دهد که مامور در انجام آن می باشد مگربا اجازه آمر . در مورد وکیل نیز اگر موکل وکیل را از انجام معامله با خود نهی کرده باشد او نمی تواند خود را طرف قرارداد با موکلش قرار دهد که فقها امامیه و اهل سنت من باب وکالت در معامله با خود اختلاف نظر دارند . کلید واژه : معامله , خود , اصیل, نیابت, وکالت, نمایندگی.
منابع مشابه
باز پژوهی ماهیت و مشروعیت فقهی ـ حقوقی "معامله با خود"
قرارداد یا معامله با خود، وضعیت حقوقی است که یک شخص بهتنهایی ولی به دو اعتبار و با نقش دوگانه (موجب و قابل) اقدام به انجام یک عمل حقوقی بنماید. ماهیت معامله با خود عقد است، زیرا دو انشاء بهعنوان نماینده دو نفع متقابل میتواند سبب تراضی و انعقاد قرارداد باشد، هرچند از یک اراده صادر شود، این اراده به اعتبار اینکه نماینده دو نفع است در حکم دو اراده است که به توافق میرسند. میان فقها و حقوقدانان ...
متن کاملبررسی فقهی و حقوقی اجازه و رد در معامله فضولی
در حقوق ایران قرارداد فضولی به نوعی استثناء بر اصل نسبی بودن اثر قراردادها محسوب میشود. زیرا در این نوع قرارداد، معاملهای بین فضول و اصیل واقع میشود که اثر اصلی آن در دارائی دیگری (مالک) ظاهر میشود، ولی با وجود این معامله فضولی به عنوان یک عقد صحیح و غیرنافذ شناخته میشود. زیرا مالک با اجازه خود به معامله فضولی نفوذ حقوقی میبخشد و آن را تبدیل به عقدی نافذ میان اصیل و مالک مینماید. بنا بر ...
متن کاملطلق بودن مورد معامله از دیدگاه فقهی و حقوقی
یکی از شروطی که فقها برای عقد بیع بیان کردهاند، طِلقبودن عوضین است. براساس این شرط، بیع اموری مانند وقف و عین مرهونه را ممنوع دانستهاند. این که طلقبودن شرط مستقلی در کنار شروط دیگر است و منع معاملاتی مانند بیع وقف و عین مرهونه به دلیل مخالفت با این شرط است، یا این که طلقبودن شرط مستقلی نیست، بلکه این عنوان از ممنوعبودن معاملاتی مانند بیع وقف و عین مرهونه استنتاج شده است، در فقه محل گفتگو ا...
متن کاملبررسی ماهیت فقهی و حقوقی خلع
این پژوهش با بررسی تطبیقی میان «خُلع» و دیگر صورتهای جدایی، مانند «طلاق»، «طلاق بعوض» و «مبارات»، و بررسی ادله و اقوال فقها، به تصویری شفافتر از آنچه که تا به امروز از ماهیت «خُلع» مطرح شده دست مییابد. گرچه «طلاق» و «خُلع»در بسیاری از شرایط و احکام مشترک هستند، امّا نتایج این پژوهش نشاندهنده تمایز ماهوی میان این دو است. در نتیجه، اطلاقات و عمومات «طلاق» شامل «خُلع» نمیشوند مگر جایی که دلیل شرع...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023